Православље

За време поста и славска трпеза без мрсне хране

Божићни пост почео је 28. новембра и трајаће све до празника рођења Исуса Христа, а они који наредних недеља буду дочекивали госте за крсну славу на трпези ће послуживати посну храну.

Иако гозба није најважнији, већ управо споредни елемент прославе крсног имена, шта ће се и како спремати, како најбоље угостити породицу и пријатеље, постане уочи дана славе понекад и једина преокупација домаћина. За време поста храна која се послужује за славском трпезом неизоставно треба да буде посна. Обичај неких домаћица да припремају и мрсну храну, за госте који не посте или не воле рибу, свештеници са којима смо разговарали сматрају погрешним и истичу да то никако не би требало радити. Иако и у цркви постоји правило да се верници којима би то могло угрозити здравље могу разрешити поста, попут болесних, мале деце или трудница, славска трпеза не спада у овај изузетак и на њој ће се свакако наћи нешто чиме могу да се послуже и они који не посте. И такозване мрсне славе, које се не славе у време великих постова, када падну у среду или петак морају да буду посне.

Поједини свечари греше и кад је реч о обележјима која чине суштину славе. Неки, тако, не носе славски колач у цркву да га пресеку, већ то чине сами, код куће, што се такође сматра погрешним. Прославу крсног имена требало би започети у храму, а у случају да неко не може да дође у цркву, због болести или година, на пример, свештеник би требало да га посети у дому и са њим пресече колач.

У неким крајевима тешко се искорењује и погрешан обичај да се за неке славе не кува жито (за Аранђеловдан, на пример, или Илиндан) због веровања да је светац жив и да му не треба спремати кољиво као покојнику. Жито је обавезан део сваке славе и уз славску икону, свећу и колач чини, како се каже, саму славу. Кољиво се припрема за покој душе предака, којих се сећамо на дан крсне славе, оних који су пре нас славили и преносили крсно име наше породице. А што се светаца тиче, погрешно је сматрати да међу њима има оних који су живи и оних који су мртви, јер сви су светитељи пред Богом живи. Жито је симбол васкрсења јер зрно жита које падне у земљу умире, распада се, али из њега израста клас. Зато би славско жито требало кувати у зрну. Иако данас готово све, од славског до ситних колача може да се поручи, домаћице би требало барем славски колач и жито да направе саме, као мали знак личне жртве и захвалности Богу.

Аутор: Јелена Чалија, Политика.рс

Оцените текст

0 / 5

Your page rank:

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Back to top button
Close

Детектовали смо Адблокер!

Поштовани, рекламе су једини начин финансирања нашег сајта те вас молимо да угасите адблокер на нашем сајту како би нам тако помогли да наставимо да објављујемо још боље и квалитетније вести без цензуре и длаке на језику. Хвала на разумевању!