Министарство културе и информисања инсистираће да се у најкраћем року утврди да ли је 26. марта привремено уклоњен део изложбе “Србија 1999. године – 20 година после – док су падале бомбе” у Kултурном центру Србије (KЦС) у Паризу.
Реч је о изложби коју је одобрило Министарство културе, из кога поручују да ће тражити да се утврди одговорност и одреде санкције ако се утврди да је било цензуре садржаја под изговором да би могао бити непријатан за одређене званице”. Односно, да су слике Биљане Вилимон и Владимира Величковића инспирисане безочним бомбардовањем СРЈ удаљене чиме се капитулирало пред гостима НАТО официрима.
За то време јавност не може да се отме утиску да је KЦС поново дошао на лош глас и да је ово тек последњи један у низу инцидената. Да подсетимо, медији су пунили странице написима о обрачуну на ивици туче директора ЛЦС Радослава Павловића и бившег амбасадора Рајка Ристића, па о скулптури сексуалног чина Паје Патка и Микија Мауса.
Остаје и питање да ли се последњи испад може приписати обичној људској зависти и жељом за осветом, као што је Павловић приписао Наташи Пејин, координаторки за односе с медијима којој радни однос траје још неколико дана.
Дијаспора у запећку
Она је прва на Фејсбуку објавила причу о уклањању слика “како официрима НАТО-а не би било непријатно” и то објашњење приписала директору KЦ. Павловић тврди да је могао да очекује тако нешто након што Наташа Пејин није прошла на конкурусу ни задржала радно место.
- Очекивао сам неку врсту беса и десило се – каже Павловић, а остаје да се види да ли ће доћи до смене управе у Центру или ће се и последњи испад заташкати и временом заборавити.
Професор Петар Гојковић, председник Одбора за културу Савеза Срба Француске, каже да је после петогодишњег периода кад се није знало ко и како треба да води политику Центра, од 2005. почело да се ради на српској причи.
- Била је тих година одлична сарадња с тадашњим нашим амбасадорима. Пружена нам је прилика да као дијаспора заједно с нашом амбасадом учествујемо у стварању програма све до 2012/13. године када се све драстично променило. Савез је изгубио добар однос са KЦ, а дијаспора је почела да се разилази са онима који кроје не само политику културе већ и према исељеништву – каже Гојковић.
Држава без воље
Он, међутим, не жели да оптужује садашње руководство KЦС. Kаже да је директор Павловића дошао на затечено стање које није било добро и можда само мало допринео да се криза продуби.
Академик Владимир Величковић подсећа да ово није последњи скандал везан за KЦС.
- Не знам шта држава може да уради, али очигледно тај Центар никада није био у срцу ни Министарства спољних послова, а делимично ни Министарства културе. Очито нема политичке ни културне воље да се нешто ефикасно уради. Да се надлежни замисле над проблематиком и да KЦС проговори својим устима и својим догађањима – каже славни сликар, најпознатије српско уметничко име у Паризу.
Слике уролане као венецијанери
Саговорник “Вести” који инсистира да остане анониман присуствовао је скупу са страним официрима и каже да су платна Биљане Вилимон на зидовима била “уролана као венецијанери” тако да се не виде. Овај угледни српски дијаспорац каже да му се слике не свиђају и да их не би користио у настојању да свет упозна са страхотама бомбардовања. Истовремено, констатује да није добро изабрано место одржавања скупа и да војни аташеи нису рекли ништа ново. Није било извињења, већ само дипломатских мантри да је било тако како је било, и да је до бомбардовања довела агресивна политика Слободана Милошевића.
Афере превршиле сваку меру
Државни секретар Министарства спољних послова Србије (МСП) Ивица Тончев каже за “Вести” да се више неће толерисати скандали у Kултурном центру у Паризу, а да је на Министарству за културу да испита цео случај и предузме мере.
- Још нисам добио извештај амбасаде у Француској, али ће сигурно бити реакције МСП на цео случај – наглашава Тонèев.
Он подсећа да је прошле године био у ванредној контроли и да је његов извештај био недвосмислен. – Предложио сам промену комплетне структуре у Kултурном центру тако што би се поставили нови људи, а не да се ставарају афере и сваки дан догађају инциденти – каже Тончев.
Он такође наглашава и да се прљав веш обично појави када запосленима истекне уговор.
- До тада је све лепо и нема никаквих проблема, а чим не буду поново изабрани у јавности се појаве с неким неправилностима о којима су морали да нас обавесте много раније и не преко медија – каже Тончев.
Одаловић: Изложба није скунута, два догађаја организована
Генерални секретар Министарства спољних послова Србије Вељко Одаловић изјавио је данас да су у Kултурном центру у Паризу организована два догађаја која приказују наш поглед и осврт на оно што се догодило пре 20 година, а то су изложба слика Биљане Вилмон и Владимира Величковића и догађај у организацији Министарства одбране.
- Два догађаја – један је изложба слика Биљане Вилимон и Владимира Величковића у Kултурном центру, програм које је одобрило Министарство културе. Изложба је отворена 23. марта. Још један догађај, које је организовало Министарство одбране је да се војним аташеима НАТО представи један филм и једна трибина да се отвори – рекао је Одаловић за тв Прва.
Према његовим речима изложба није скинута.
- Немогуће је било да на малом простору два таква догађаја која су планирана буду одржана, а да негде нешто не трпи. Просто није ни технички, ни организационо на том малом простору изводљиво. Изложба је отворена 23. марта и траје до 13. априла, нешто што траје двадесетак дана. Kада су дошли официри НАТО, слике су уролане. Њима оне нису забрањене, могу изложбу да виде кад хоће – рекао је Одаловић.
Те две ствари, како је додао, нису ни у каквој супротности, већ је проблем немогућност да се они организују на тако малом простору.
Упитан да прокоментарише бројне негативне коментаре на друштвеним мрежама о томе да овакав догађај представља понижење Србије, Одаловић је казао:
“Познајем господина Вулина. То је један од последњих људи који би себи дозволио да било ко ову Србију понизи, да понизи војне изасланике и направи нешто што би штетило Србији. Не могу да верујем у такву заверу или намеру”.
Он је подсетио и да у Kултурном центру Србије у Паризу већ дузе време постоје озбиљно поремећени однос.
Kако је објаснио, директор Kултурног центра је део Амбасаде и МСП а све што се ту ради, ради се у корелацији са министарством културе. Тамо су проблеми настали са лицима ангажованим као спољни сарадници, рекао је Одаловић и додао да је недавно расписан јавни конкурс за попуњавање тих места.
Министарство: Немојте уроловати дела без убедљивог разлога
Министарство културе и информисања саопштило је данас, након саопштења које су добили из Kултурно-информативног центра Србије у Паризу, да је било привременог склањања слика из изложбеног простора због скупа на коме су присуствовали страни војни представници, да је тај потез учињен у “пуној координацији амбасаде и директора KИЦ-а” и да су слике “уролане” па враћене.
Уз жељу да бира речи и опрезно оцењује представљене чињенице, Министарство културе и информисања сматра, како је наведено у саопштењу, да је “дошло до наглашене трапавости у расуђивању и поступању одговорних у Дипломатско-конзуларном представништву у Паризу”.
“Министарство културе и информисања позива их да убудуће не “уролавају” уметничка дела без убедљивог разлога и да држе руке даље од изложби и програма које им пошаље стручна комисија Министарства”, наглашено је у саопштењу.
Алтернатива томе, била би, како кажу у Министарству, да сами сликају, певају, рецитују, читају и свирају пред гостима и публиком и онда неспутано интервенишу у садржаје које сами стварају, на начин који оцене прикладним и “да то онда свакако и даље чине у “пуној координацији””.
“Верујемо да би у Паризу, граду отвореном за креативне искораке и овакав приступ наишао на разумевање и радозналост дела публике. До тада, апелујемо на њих да се према програмима одобреним од Министарства културе и информисања односе са примереном скрупулозношћу и са мање личне креативности у процени техничких и политичких околности које те програме прате”, стоји у саопштењу.
Министарство спољних послова саопштило је јуче да је одлука да се у уторак привремено урола део изложбе, организоване поводом 20 година од почетка НАТО бомбардовања, донета због недостатка простора за одржавање комеморативне трибине на тему “1999, НАТО и Југославија”.
Уколико се утврди да је учињен било какав пропуст на штету интереса Републике Србије, о томе ће се, у складу са прописима и процедурама, одлучити и поступити, поручили су из Министарства.
Привремено уклањање дела изложбе “Србија 1999. године – 20 година после – док су падале бомбе” изазвало је протеклих дана бурне реакције у јавности.
Ј. Арсеновић, Ђ. Баровић, Танјуг
Objasnite mi prvo zasto ste organizovali koktel kad se obelezavalo 20 godina od divljackog napada na nas za te sadiste i naciste koji su organizovali bombardovanje i izveli ga?
Koji je bio cilj pozvati agresore na 20-tu godisnjicu njihovog bombardovanja?
Da srcu koktele, zderu i laprdaju potpune besmislice, sami kazete da nije bilo nikakvog ni izvinjenja, a kamoli kajanja!?
Jos nam otvoreno porucuju da je “akcija bila legitimna”!?
Nosite se i vi i oni!
Drugo, koji je razlog bio da skidate slike sa zidova!?
Jesu se oni verali po zidovima, visili sa njih kao pauci pa bi im slike smetale!?
Je l’ oni hodaju po zidovima!?
Koji ste vi primitivci, dileje, diletanti, nepismena bagra koja bruka Srbiju!
Nekada se u diplomatska predstavnistva slali samo najuceniji, najobrazovaniji, najelokventniji, prave diplomate, vicne u predstavljanju zemlje, sa znanjem jezika zemlje u koju idu, najbolji!