Став

Психолошка белешка (4. I 1972.)

Није могуће да се неки режим сакрије од својих прослава и празника јер они представљају његов идентитет, али може од самог себе! Празник Нове године коју је наметнуо режим после Другог рата имао је у себи нечег насилног и неукусно претенциозног, што је прикривало неискреност у укидању србског идентитета.

Јер, основна функција новине је била потискивање „србске“ Нове године по старом народном календару. Датум римокатоличке прославе обележаван је великим и лажним скуповима са вештачким весељем, што је била и права прилика за подказиваче, јер је промена била „интернационална“ како доликује „великом свету“.

Психолошки гледано, ове прославе су биле у комбинацији са рационалним садржајем политичког понашања, јер је одбацивање старог и увођење новог имало општи механизам символике старих грехова у смени старе и нове године. Отуда се комунистичка власт посебно грчевито држала прославе римокатоличке Нове године, јер, било каква тоталитарна свест се не може ослободити своје унутрашње присилности, а покушаји који привидно воде том ослобођењу својом неуспешноћу дају посебан печат притворности (Драган Крстић – Психолошке белешке, други том 1968-73, страна 338).
Обреди очишћења у индивидуалном и институционалном понашању комуниста, показује да је њихова склоност ка злочинима имала тежњу ка искупљењу од греха. Иако, они нису били у стању да покајање доживе искрено и целовито у смислу стварне психолошке промене. Неко покајање су морали имати, макар делимично, па је садржај њиховог исповедања увек био делимичан и терминолошки померен у складу комунистичке свести.

Осим дочека Нове године, било је и других ритуала очишћења шематски сличних у менталном склопу режима. У њих спадају и велики судски процеси комунистичким вођама, као последица међусобних обрачуна у самом апарату власти. У овим монструозним процесима, жртве су јавно окајавале грехе система као своје. Те кривице, иако се нису могле подвести у правне нормативе биле су психолошки реалне. Запад је такође имао овај облик скривеног греха, али он ни приближно није имао тако драматичне облике његовог искупљења.

Искушење, патња и искупљење у материјалном вредносном систему, захтевали су да кајање буде непосредно, конкретно, демонстративно и лишено интиме. Онако, овоземаљски, са доста сведока и много буке. Јер, крилатица „биће боље“ која је у религији била повезана са оностраним, у комунистичком друштвеном систему је инсистирала на овоземаљском рају.
У чему је онда разлика, по изгледу и психолошкој функцији између распећа и мумификованог Лењиновог нашминканог леша? Очигледно, да су творци исти, са погледом на онострано и овострано, али, поставља се питање да ли су религија и људска патња у овом случају само естетизона парада људске охолости?

Нетрпељивост према старом се не односи само на живе, већ и на мртве као што је то случај данас на Косову и Метохији. Сличност понашања Римске цркве, ислама и Коминтерне не исцрпљује се само у примени опште шеме произвођења оностраног у овоземаљско, већ се манифестује и у односу према смрти и понашању у вези са мртвима (Драган Крстић – Психолошке белешке, други том 1968-73, страна 346).

приредио С. Филиповић, из књиге
“Психолошке белешке II” Драгана Крстића

Србија данас

Оцените текст

0 / 5

Your page rank:

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Back to top button
Close

Детектовали смо Адблокер!

Поштовани, рекламе су једини начин финансирања нашег сајта те вас молимо да угасите адблокер на нашем сајту како би нам тако помогли да наставимо да објављујемо још боље и квалитетније вести без цензуре и длаке на језику. Хвала на разумевању!