Интервју

Време испирања мозгова

Губљењем Косова као колевке српске државности и духовности, Срби заправо губе себе, каже за „Новости“ др Гордана Живковић, виши научни сарадник у Институту за европске студије и председник Центра за хришћанске студије у Београду.

– Не може се порећи да видовданска порука и косовски завет имају парадигматичан значај за српску историју. На Косову се читав један народ мистично принео на жртву; на њему су се сусрели и спојили пораз и васкрсење, смрт и вечни живот. То подразумева залагање за праведну и морално „чисту“ друштвену заједницу унутар које се једино могу осигурати услови за стицање „добре“ личне и колективне судбине. Тако и стављање у преамбулу Устава Србије да је Косово било, јесте и биће саставни и недељиви део српске државне и духовне целине, задобија сасвим логично и оправдано место!

* Губе ли Срби уласком у ЕУ идентитет, како то неки противници евроинтеграција тврде?

– Европа је изразито плурализован политички, културни и привредни простор. И њена „формула“ интеграције мора бити сложена и противречна. Супротно плуралности, њен „императив“ садржан је управо у очувању идентитета. И од тога на неки начи зависи судбина демократије у Европи! То значи да процес нашег интегрисања у уједињену Европу не подразумева пуку рецепцију прописаних образаца, те усвајање таксативно наведених правила, већ сасвим обрнуто, оставља „отворен простор“ за проналажење праве мере и складног односа. Док интеграција оличена у Унији умногоме подсећа на знане комунистичке идеолошке захвате на овим просторима.

* Да ли су Срби успели духовно да се обнове након комунистичког периода?

– Огромна ослобођена друштвена енергија на почетку деведесетих прошлог века „спремних да се оправославе“ у великој мери остала је неоплођена. Православље у српском народу није васпоставило дубље корене, а још мање изнедрило своје младе изданке, подсећајући умногоме на „плитко засађену биљку“. Највећа снага православља данас лежи у оживљавању и покретању његових столетних залиха значења и вредности, како би се пронашли ваљани одговори на основна питања духовне ситуације нашег времена – а то су питања о смислу нашег живота и постојања. Овде и сада! Да ли је реч о великом повратку православља у наше животе, или тек отпочиње аутентична православна друштвена обнова? Једно је сигурно: без дубоког унутрашњег преображаја нашег моралног и духовног просветљења, нема „озбиљне приче“ о „одуховљењу“ Срба.

НАРОД И ЦРКВА СВЕ више људи одгајаних у атеистичком духу окреће се ка цркви. Шта то заправо значи бити део цркве? Одлазити повремено у храм, палити свеће, молити се, исповедати, причешћивати? Реч је, заправо, о покајању као стварном егзистенцијалном почетку благодатног препорађања читаве човекове личности, без кога нема плодова православног црквеног живота. Дакле, реч је о индивидуалној катарзи!

* Какав је данас јавни морал код Срба?

– Ми живимо у условима потпуне доминације политике и прагматизма и подаништва, суноврата друштвених и моралних вредности, везивања за групе у чијим рукама је новац. Сведоци смо страхотног притиска тоталитарних идеолошких и политичких „захвата“ на нашу друштвену и личну свест. Медији су преплављени увезеним стереотипима и у функцији су својеврсног испирања мозгова уношењем убитачног „вируса“ медиокритетства и разарања личности и креативности, достојанства и слободе. Данас сви троше и последње резерве позитивне енергије заједништва, солидарности. Сва питања се сажимају заправо у једно: питање о моралности!

* Шта значи то што НВО острашћено нападају СПЦ?

– У свету „хелсиншке Европе“ човеку се заправо нуди сасвим извесна перспектива: денацификација, губљења личног и колективног идентитета, слепе послушности ауторитетима, утапања свега личног у сивило отуђеног и надређеног колективитета… Против оваквог својеврсног глобалног рата за душе људи и разарање бића старих европских народа (и српског) можемо се борити једино историјским памћењем, неговањем своје традиције и њеним осавремењавањем. Ето, зато је управо Српска црква главна мета напада ових тзв. алтернативних невладиних организација, које знатно утичу на политички живот у Србији. Оне имају чак доминантну моћ у формирању јавног мњења, осигурано им је стално присуство у медијима. А они православље проглашавају заосталим, примитивним, анахроним, провинцијалним, антимодерним, недемократским, ауторитарним, фундаменталистичким, шовинистичким, клерофашистичким…

* А каква је улога СПЦ у друштву?

– У кризи СПЦ се наглашено окреће активном осмишљавању стања без смисла и вредности. Она се „отвара“ и нуди одговоре у текућем дијалогу о питањима друштвене заједнице. Црква постепено напушта устаљени и „затворени“ круг у коме је „сервис“ за задовољавање искључиво верских потреба и непосредније се укључује у јавни живот. Црква мора ући у дијалог о актуелним и „горућим“ националним и друштвеним питањима. То је, мислим, једини пут.

 

Новости

 

 

 

Оцените текст

0 / 5

Your page rank:

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Back to top button
Close

Детектовали смо Адблокер!

Поштовани, рекламе су једини начин финансирања нашег сајта те вас молимо да угасите адблокер на нашем сајту како би нам тако помогли да наставимо да објављујемо још боље и квалитетније вести без цензуре и длаке на језику. Хвала на разумевању!